Intresseanmälan
Serviceanmälan
Kontakt
Kontakta oss2020-11-16T14:25:26+01:00

Hur kan vi hjälpa dig?

Bor du hos oss? Klicka här för att göra en serviceanmälan

Kontaktuppgifter

  • info@fastighetsstaden.se

  • Växel: 035-17 18 70

  • Serviceanmälan: 035-17 18 75

  • Jourtelefon

    Vid akuta fel utanför kontorstid, då det finns risk för att människor eller egendom kommer till skada, ring Crendo Jour. Telefonnr: 035- 15 24 89

Besöksadress

  • Spikgatan 15, 302 44 Halmstad

  • Mån-Fre 09:00-16:00

  • Lunchstängt 12-13

Greger Petersson
Greger PeterssonVD
Greger@fastighetsstaden.se
070-551 55 65
Pontus Petersson
Pontus PeterssonFastighetschef Lokal
pontus@fastighetsstaden.se
070-612 55 88
Max Petersson Wigby
Max Petersson WigbyFastighetschef Bostad
max@fastighetsstaden.se
075-555 09 55
John Kjellgren
John KjellgrenFörvaltare Lokal
john@fastighetsstaden.se
076-196 21 92
Madelen Jansson
Madelen JanssonEkonomi
Madelen@fastighetsstaden.se
035 – 17 18 73
Susanne Jensen
Susanne JensenEkonomi
susanne@fastighetsstaden.se
035- 17 18 74
Petra Fasth
Petra FasthAdministration / Uthyrning
petra@fastighetsstaden.se
035-17 18 76
Johan Gudmundsson
Johan GudmundssonFastighetsvärd
johan@fastighetsstaden.se
Björn Överstam
Björn ÖverstamFastighetsvärd
bjorn@fastighetsstaden.se

Vad behöver du hjälp med?

Jag söker lägenhet – hur gör jag?2020-11-17T14:44:08+01:00

Då vi får in uppsägning av lägenhet skickar vi ut nyhetsbrev till de som registrerat en intresseanmälan på vår hemsida. Registrera dig HÄR så får du information om de lägenheter som passar dina kriterier. En intresseanmälan är aktiv i sex månader.
Den som lämnar oriktiga uppgifter kommer att strykas som sökande. Du kan inte påverka uthyrningsprocessen genom att ringa till oss.

För att hyra lägenhet hos oss behöver du uppfylla kriterierna nedan:

  • Du ska ha svenskt person- eller samordningsnummer
  • Du ska ha fyllt 18 år
  • Din inkomst behöver vara hög nog för att betala hyran. Vi utgår från att hyran ska vara en tredjedel av bruttoinkomsten i linje med konsumentverkets linjer.
  • Vi accepterar all typ av inkomst men premierar inkomst genom förvärvsarbete, egen näringsverksamhet, pension eller studier.
  • Vi godkänner i undantagsfall borgenär

 

Uthyrningspolicy2020-11-18T10:21:37+01:00

Uthyrningspolicy

Information om lediga lägenheter skickas per e-post till de som registrerat en intresseanmälan på vår hemsida. Vi sänder alltid ut kallelse till visning per e-post eller telefon. I samband med att du för en intresseanmälan om bostad behöver vi, av naturliga skäl, behandla dina personuppgifter. Läs mer om hur vi jobbar med personuppgifter på www.fastighetsstaden.se/gdpr

Krav för att få hyra bostad

Sökande

  • Du ska ha svenskt person- eller samordningsnummer
  • Du ska ha fyllt 18 år
  • Din inkomst behöver vara hög nog för att betala hyran. Vi utgår från att hyran ska vara en tredjedel av bruttoinkomsten i linje med konsumentverkets linjer.
  • Vi accepterar all typ av inkomst men premierar inkomst genom förvärvsarbete, egen näringsverksamhet, pension eller studier.
  • Vi godkänner i undantagsfall borgenär

Befintliga hyresgäster

  • Vi ser gärna att du som befintlig hyresgäst vill bo kvar hos oss oavsett hur din  personliga situation förändras. Om du skulle söka en ny bostad hos oss lägger vi stor vikt på hur du skött dina hyresinbetalningar, störningar och skötsel av nuvarande bostad.

Antalet personer som ska bo i lägenheten behöver vara rimligt i förhållande till lägenhetens storlek Här följer vi de generella rekommendationerna från Boverket som hänvisar till hur många som får bo i en lägenhet.

Det är vår förhoppning att nästa kontakt leder till ett långsiktigt hyresförhållande

Välkommen till oss

Lägenhetsbyte – vad gäller?2020-11-26T14:21:55+01:00

För att byta lägenhet krävs ett skriftligt samtycke från Fastighetsstaden. Handläggningstiden är normalt fyra till åtta veckor från det att en komplett ansökan kommit in till hyresvärden. Avslår hyresvärden ansökan, har hyresgästen möjlighet att hos Hyresnämnden ansöka om tillstånd till bytet. Ett lägenhetsbyte som genomförs utan samtycke eller tillstånd kan utgöra grund för uppsägning. Detsamma gäller om samtycke eller tillstånd grundats på oriktigt uppgifter.
Blankett för lägenhetsbyte hittar du HÄR

Utlämning av nycklar2020-11-16T13:26:19+01:00

Om inget annat är överenskommet så är du välkommen att hämta ut nycklarna till lägenheten första helgfria vardagen efter klockan 13.00 den dagen som hyrestiden startar.

Tillträdesdag2020-11-16T13:26:46+01:00

Första helgfria vardagen efter det datum som hyreskontraktet börjar gälla har du tillgång till din lägenhet från klockan 13.00

Hemförsäkring2020-11-16T13:27:40+01:00

Vi vill att samtliga hyresgäster skall ha en gällande hemförsäkring under hela hyrestiden. Detta för att skydda både dig och oss om olyckan skulle vara framme.

Elabonnemang2020-11-16T13:27:57+01:00

Vi hjälper dig med att kontakta Halmstad Energi och Miljö för att starta ditt elabonnemang. Önskar du göra ett aktivt elleverantörsval, så kontaktar du HEM för att ändra efter du flyttat in.

Brandskydd2020-11-16T13:28:33+01:00

För att underlätta för räddningstjänsten vid en brand får inte utrymningsvägar som källargångar och trapphus användas för uppställning av föremål. De skall alltid hållas fria, så du och dina grannar snabbt kan ta sig ut och räddningspersonal kan ta sig fram.
Föremål som lämnas i källar- och vindsgångar eller trapphus kommer vi forsla bort för er säkerhet.

Vad ska jag tänka på vid inflyttning?2020-11-16T13:05:09+01:00

När du flyttar in ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring mot en avgift.

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt.

Betalning av hyra2020-11-17T15:02:29+01:00

Vi rekommenderar alla våra hyresgäster att signera en autogiroblankett så att hyran dras per automatik den sista vardagen varje månad. Har du inte signerat detta än så går det bra att göra det i efterhand.
Om du hellre vill få dina avier per e-post, så går det också bra. Ange då avinummer vid betalning. Betalning sker i förskott.

Eftersom du har skrivit på ett hyresavtal är du skyldig att betala din hyra i tid oberoende om du fått avi eller inte. Om du behöver några uppgifter angående din avi, kontakta vår ekonomiavdelning via vår mejl, ekonomi@fastighetsstaden.se
Vid utebliven hyresbetalning kan hyresavtalet sägas upp. Kontakta oss om du har några frågor eller behöver stöd.

Parkeringsplats2020-11-16T13:36:08+01:00

Kontakta oss om du önskar hyra en parkeringsplats. Finns det ingen ledig parkering just då, så sätter vi upp dig på kö och kontaktar dig då det blir en ledig plats.

Jag ska bli sambo – hur går jag tillväga?2020-11-16T13:05:50+01:00

Det finns två alternativ att välja mellan;

  1. Du önskar bo ihop med din sambo, men du ska stå kvar ensam på kontraktet. Kontakta oss så uppdaterar vi namn i trapphus och postbox.
  2. Du önskar skriva in din sambo på kontraktet. Kontakta oss, så hjälper vi dig.
Uppsägning och uppsägningstid2020-11-16T13:06:24+01:00

Uppsägning ska ske skriftligen. På baksidan av ditt hyreskontrakt finns fält att fylla i för uppsägning. Signera uppsägningen och kom in med den till oss eller scanna in och skicka per mejl. Tänk på att om ni är två personer som är skrivna på hyreskontraktet, så behöver båda signera uppsägningen.

Uppsägningstiden är tre månader från kommande månadsskifte.
Det innebär att om du önskar lämna din lägenhet den 1 mars, så måste uppsägningen vara oss tillhanda senast den siste november.

Visning av uppsagd lägenhet2020-11-16T13:06:42+01:00

Som hyresvärd kommer vi boka tid(er) med dig som sagt upp din lägenhet för att ha möjlighet att visa lägenheten för kommande hyresgäst.
Ibland krävs fler än en visning.

Besiktning av lägenhet2020-11-16T13:36:33+01:00

Kontakta oss och boka besiktningstid i god tid! Besiktning ska genomföras då lägenheten är tom och städad och  ska vara godkänd innan nycklar kan lämnas in. Om anmärkningar ej åtgärdas innan nya hyresgästens tillträde kommer kostnad för städfirma att debiteras.

Flyttstädning2020-11-16T13:07:18+01:00

Lika noggranna som vi var när du flyttade in i lägenheten är vi nu när du flyttar ut. Detta så att även nästa hyresgäst ska få en bra start i sitt nya boende. Av just den anledningen är vi mycket noggranna i vår bedömning av städningen av lägenheten. Har du frågor så återkom till oss.

 

Inlämning av nycklar2020-11-17T08:15:12+01:00

Nycklar lämnas in efter en godkänd besiktning genomförts. Nycklarna lämnas till oss på Spikgatan 15 senast kl. 12 första vardagen efter att hyreskontraktet gått ut.

 

Vad gäller vid omflyttning?2020-11-16T13:08:04+01:00

Bor du hos oss idag och vill söka en annan lägenhet internt? Vi ställer samma krav på dig som bor hos oss som vid en nyinflyttning. Vi prövar betalningsförmåga, referenser och skäl. Du som har bott hos oss minst två år i nuvarande lägenhet kan registrera dig i vår intressebank och söka annan lägenhet inom vårt fastighetsbestånd.

Vad gäller vid andrahandsuthyrning?2020-11-26T14:14:19+01:00

För att få hyra ut din lägenhet i andra hand krävs tillstånd från hyresvärden enligt hyreslagen. Detta gäller också om du lånar ut lägenheten utan att ta ut någon hyra. Om du hyr ut din lägenhet i andrahand utan lov riskerar du att förlora förstahandskontraktet.

Det är förstahandshyresgästen svarar för att hyran betalas och för att andrahandshyresgästen sköter sig. Om grannarna störs  av andrahandshyresgästen kan du som förstahandshyresgäst alltså bli uppsagd.

Du ska ha giltiga skäl för uthyrningen, till exempel sjukdom, studier eller tillfälligt arbete på annan ort, utlandsvistelse en längre period eller prova att bo sambo. Din ansökan ska ha inkommit till oss senast två månader före det datum som uthyrningen är tänkt att börja gälla.

Vi bedömer varje ansökan för sig, en generell regel är att tillstånd ges för tolv månader.

Blankett för ansökan om andrahandsuthyrning laddar du ner HÄR, Skriv ut, fyll i efterfrågade uppgifter och skicka till oss.

Blanketter för andrahandskontrakt och inventarielista finns att köpa i bokhandeln eller kan skrivas ut från hyresgästföreningens hemsida.

 

Vilka regler gäller för att undvika trångboddhet?2020-11-16T13:08:25+01:00

Vi har en regel för att undvika trångboddhet i boendet. Antalet personer som bor i lägenheten ska vara rimligt i förhållande till lägenhetens storlek. Därför gäller det nedanstående:

1 r o k, maximalt två personer
2 r o k, maximalt tre personer
3 r o k, maximalt fem personer
4 r o k, maximalt sex personer
5-8 r o k, maximalt åtta personer

Jour – vad gäller vid akuta serviceärenden utanför kontorstid?2020-11-16T13:08:51+01:00

Vid akuta fel utanför kontorstid, då det finns risk för att människor eller egendom kommer till skada, ring Crendo Jour på telefonnr: 035- 15 24 89

Serviceanmälan2020-11-16T13:09:15+01:00

Vi vill att våra hyresgäster ska ha ett problemfritt boende som möjligt. Ibland är dock olyckan framme och då finns vi där för dig.

Skapa en Serviceanmälan genom vår portal med hjälp av de inloggningsuppgifter du fick vid inflytt. Kontakta oss om du behöver få inloggningsuppgifterna skickade till dig igen.

Man kan även ringa in en serviceanmälan till kontoret på telefonnr: 035-17 18 75
Öppettider vardagar 09.00-12.00 samt 13.00-16.00.

Borttappade nycklar2020-11-17T08:16:15+01:00

Kostnaden för en cylinder är cirka 1800-2000 kronor styck, så beroende på antalet cylindrar som måste bytas kan kostnaden variera. Priset för cylindern följer branschpraxis och den så kallade SABO-listan, som tagits fram av Sveriges allmännyttiga kommunala bostadsbolag. Om du tappar bort nyckeln kan det innebära att vi behöver byta en eller flera låscylindrar.

Egna renoveringar2020-11-16T13:41:33+01:00

Kontakta oss alltid innan du påbörjar förbättringsarbeten. Det är tillåtet att måla och tapetsera lägenheten, men ett krav är att arbetet ska utföras på ett fackmannamässigt sätt.

Tänk på att tycke och smak varierar och de tapeter och färger du väljer ska kunna passa även nästa hyresgäst. För att undvika återställningsanspråk när du flyttar bör du därför välja en neutral tapet eller färg. Därutöver får ändringar i lägenheten inte göras utan tillstånd från oss. Kontakta oss om du är osäker.

 

 

Vilka skyldigheter har jag som hyresgäst?2020-11-16T13:09:58+01:00

Som hyresgäst är du skyldig till ha en hemförsäkring på aktuell lägenhet.

Under hyrestiden förutsätter vi att alla hyresgäster fullgör sina skyldigheter, betalar sin hyra i tid och förstår vilket ansvar en hyresgäst har och vilken hänsyn man måste visa sin omgivning.